Friday, November 13, 2015

Sujud solat




Sujud solat
Kebanyakan orang hanya satu rahmat untuk kita sujud dalam solat. Tetapi Rasulullah ﷺ sujud semasa solat, membaca dan mengajar pelbagai masa yang berlainan. Mari kita doyagulo ini mudah kita belajar dan mengulangi satu doyagulo membaca pada masa yang berlainan, supaya doa sikap acuh tak acuh abhyastatara kita boleh berbuat demikian. Antara Sunnah boleh terjaga.
1) سبحان ربي الأعلى
"Subhanna rabbiyala" Ala "
Berikan saya pujian yang besar tinggi kepada Tuhan. (Tiga kali)
[Shahih al-Tirmidzi, 1/83]
Ii) سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اللهم اغفر لي
"Subhanaka rabbana wa oyabihamadikallahuma magaphirali"
Give 'Ya Allah! Wahai Tuhanku! Meninggikan murni (termasuk pujian anda) Ya Allah! Anda memaafkan saya.
[Bukhari dan Muslim]
3) سبوح, قدس, رب الملائكة والروح
"Subbuhuna alam semesta kkuddusuna kalungan bunga ikati oyararuha"
Beri malaikat dan Ruhul Quddus (Jibril as) sebagai suara Tuhan dan gunabalite Nya yang kudus.
[Muslim 1/533]
4) اللهم لك سجدت وبك آمنت, ولك أسلمت, سجد وجهي للذي خلقه, وصوره, وشق سمعه وبصره, تبارك الله أحسن الخالقين
"Wa laka sajadatu oyabika 'A-manatu oyalaka' asalamatu sajada oyajahiya lillayi khalakkahu menjadi samaahu Sakka menjadi oyarahu Wasa B basarahu tabarakallahu Ahasanul likkina"
Give 'Ya Allah! Saya telah sujud kepada-Mu, Engkau percaya, karena kamu memberikan diri saya, muka saya (seluruh badan saya) untuk Dia yang adalah sujud merendah diri, dan telinga dan mata menjadikan dia membesar, dan kemuliaan Allah, pencipta yang terbaik.
[Muslim 1/534]
5) "سبحان ذي الجبروت, والملكوت, والكبرياء, والعظمة".
"Subhanna Yila jabaruti Kibria Chat malakuti Wall-E Wall ayamati"
Memberi Tuhan Kemuliaan kuasa besar, empayar, adalah besar kemuliaan dan kebesaran atulya itu.
[Abu Daud, 1230]
6) اللهم اغفر لي ذنبي كله, دقه وجله, وأوله وآخره وعلانيته وسره
"Allahum yanabikullahu, dikkahu jillahu Kudus, Kudus auoyalahu khirahu oyaa-wa 'alaniyata menjadi sirarahu"
Give 'Ya Allah, ampunilah segala dosaku, dosa-dosa kecil, melakukan dosa besar, dosa, dosa, dosa nyata dan yang tersembunyi.
[Muslim 1/350]
7) اللهم إني أعوذ برضاك من سخطك, وبمعافاتك من عقوبتك, واعوذ بك منك, لا أحصي ثناء عليك أنت كما أثنيت على نفسك
"Allahumma inni auyu biridaka Minh sakhatika, Holy bimua-phatika Minh 'ukkubatika wa' auyu bikaminaka, La-uhasi Sana'a Al salam, Anta Cama asanaita ala naphasika"
Give 'Ya Allah! Aku berlindung kepada keseronokan anda dari murka-Mu, hukuman anda melalui ampun, dan aku berlindung kepada-Mu dari murka-Mu. Anda tidak boleh mengharapkan pujian anda; Pujian, memuji diri anda bahawa anda telah melakukan sendiri.
[The 1352]

No comments:

Post a Comment