Wednesday, December 23, 2015

Apa yang umat Islam tidak sedar ialah ....




Ucapan kuffaar pada Krismas dan cuti agama lain mereka adalah haram, oleh konsensus, sebagai Ibn al-Qayyim, semoga Allah merahmati beliau, dalam Ahkaam Ahl al-Dhimmah: "Sambil mengucapkan tahniah kepada kuffaar pada ritual yang dimiliki hanya kepada mereka adalah haram dengan sepakat, seperti mengucapkan tahniah kepada mereka pada perayaan dan puasa mereka dengan mengatakan 'A festival gembira untuk anda' atau 'Semoga anda menikmati perayaan anda,' dan sebagainya. Jika orang yang mengatakan ini telah diselamatkan dari kekufuran, ia adalah masih dilarang. Ia seperti mengucapkan tahniah kepada seseorang untuk sujud kepada salib, atau lebih teruk lagi daripada itu. Ia adalah sama besar dosa sebagai mengucapkan tahniah kepada seseorang kerana meminum arak, atau membunuh seseorang, atau mengadakan hubungan seks haram, dan sebagainya. Ramai daripada mereka yang tidak menghormati agama mereka jatuh ke dalam kesalahan ini, mereka tidak menyedari offensiveness tindakan mereka Sesiapa yang mengucapkan tahniah kepada seseorang kerana tidak menurut atau bid'ah atau kekufuran beliau mendedahkan dirinya kepada kemurkaan dan kemarahan Allah "..
Sambil mengucapkan tahniah kepada mereka juga mencerminkan penerimaan upacara dan ritual mereka, yang tidak lain hanyalah kekufuran.
Tidak dibolehkan baginya untuk mengucapkan tahniah kepada mereka untuk bercuti ini; jika dia seorang Muslim. Dan ia tidak dibenarkan untuk beliau menjawab salam ini jika mereka mengucapkan tahniah kepada beliau untuk bercuti ini; jika dia seorang Muslim.
Subhan'Allah! Apakah kita akan mengucapkan tahniah kepada mereka untuk bercuti yang dianggap sebagai amalan agama? Dan apa-apa ini selain reda dengan kufur? Tetapi kebanyakan mereka yang mengucapkan tahniah kepada mereka tidak berniat untuk meninggikan agama atau amalan-amalan mereka, tetapi sebaliknya mereka hanya berniat apa; untuk menjadi sopan. Dan ini adalah tidak betul.
Jika seseorang berkata; Saya berbudi kepada mereka kerana mereka sopan kepada saya dan mereka mengucapkan tahniah kepada saya untuk Eid Al-Fitri dan Eid Al-Adha. Kami berkata: Alhamdulillah. Jika mereka mengucapkan tahniah kepada anda dengan Eid Al-Adha dan Eid Al-Fitr, maka mereka telah mengucapkan tahniah kepada anda untuk bercuti perundangan, yang oleh Allah kepada hamba-hamba-Nya. Dan ia adalah wajib bagi Eid Al-Adha dan Eid Al-Fitr dapat cuti mereka, kerana ia adalah wajib ke atas mereka untuk menerima Islam. Tetapi jika anda mengucapkan tahniah kepada mereka untuk Krismas maka anda mengucapkan tahniah kepada mereka untuk bercuti yang Allah tidak menetapkan sebagai hari raya.
Oleh itu Krismas tidak mempunyai asas dalam sejarah dan ia tidak mempunyai asas dalam undang-undang agama. Eesa ibn Maryam tidak menyuruh mereka untuk menubuhkan percutian ini. Oleh itu ia adalah sama ada itu, yang telah masuk ke dalam agama bagi Mesias sebagai inovasi dan kesesatan, atau ia telah ditetapkan dalam undang-undang Eesa bin Maryam tetapi ia telah dimansukhkan oleh undang-undang Islam. Oleh itu ia tidak mempunyai asas oleh mana-mana anggaran. Kerana jika kita berkata ia adalah dari inovasi Kristian dan ia bukan dari undang-undang mereka; maka ia adalah kesesatan. Dan jika kita kata ia adalah dari undang-undang mereka, maka ia telah dibatalkan; dan menyembah Allah dengan agama yang dimansuhkan adalah kesesatan; oleh itu ia adalah kesesatan oleh mana-mana anggaran. Dan kerana ia adalah kesesatan, bagaimana ia bersesuaian untuk me-semasa saya adalah seorang Muslim mengucapkan tahniah kepada mereka untuk itu ?!
Dan kami telah menjawab isu mereka mengucapkan tahniah kepada kami untuk hari raya kita dan kita tidak mengucapkan tahniah kepada mereka untuk bercuti mereka kerana Eid kami telah digubal oleh Allah Ta'ala; semasa percutian mereka tidak digubal. Ini adalah kerana ia telah sama ada telah direka dalam undang-undang mereka atau dimansukhkan oleh undang-undang kita. Oleh itu, ia tidak mempunyai asas dalam mana-mana hal.
Sambil mengucapkan tahniah kepada kuffaar pada perayaan-perayaan agama mereka adalah haram setakat yang diterangkan oleh Ibn al-Qayyim kerana ia menunjukkan bahawa seseorang menerima atau meluluskan ritual mereka kufur, walaupun seseorang itu tidak akan menerima perkara-perkara untuk diri sendiri. Tetapi Islam tidak boleh aceept ritual kekufuran atau mengucapkan selamat kepada orang lain untuk mereka, kerana Allah Subhanahu wa Ta'ala tidak menerima apa-apa itu sama sekali, sebagaimana Dia berfirman (yang bermaksud):
"Jika kamu kafir maka sesungguhnya Allah tidak memerlukan mu dan Dia tidak meridhai kekafiran bagi hamba-Nya. Dan jika kamu bersyukur (dengan menjadi orang yang beriman), Ia meredainya untuk anda..."
[Surah al-Zumar 39: 7]
"... Pada hari ini, saya telah menyempurnakan (selesai) bagi kamu agama kamu, Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan telah memilih untuk Islam itu menjadi agama kamu..."
[Surah al-Maa'idah 5: 3]
Jadi mengucapkan tahniah kepada mereka adalah haram, sama ada mereka adalah rakan-rakan seseorang di tempat kerja atau sebaliknya.
Jika mereka mengucapkan salam kepada kita sempena perayaan mereka, kita tidak boleh bertindak balas, kerana ini bukan perayaan kita, dan kerana mereka tidak perayaan yang diterima oleh Allah. Perayaan-perayaan ini adalah inovasi dalam agama-agama mereka, dan juga orang-orang yang mungkin telah ditetapkan sebelum ini telah dimansukhkan oleh agama Islam, yang Allah telah mengutus Muhammad (ﷺ) kepada seluruh umat manusia. Allah berfirman (yang bermaksud):
"Barangsiapa mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan di akhirat kelak dia akan menjadi orang yang rugi." [Aal 'Imraan 3:85]
Allah menerangkan Kristian sebagai "orang-orang yang telah sesat" dalam bab pembukaan Al-Qur'an, oleh itu untuk meraikan sesuatu yang tidak dibenarkan dalam agama mereka adalah untuk menunjukkan bahawa kesesatan mereka adalah akibat tidak. untuk mengambil bahagian dalam perayaan-perayaan mereka atau memberi salam seperti 'riang / gembira Krismas' adalah untuk menggalakkan dan mengucapkan tahniah kepada mereka dalam tindakan mereka dan bukannya censuring mereka untuk kepalsuan mereka. Ini adalah bertentangan dengan ajaran Al-Quran di mana Allah menyatakan,
Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka bersegera (dalam emulasi) dalam (semua) perbuatan yang baik: Mereka adalah di kalangan orang yang soleh. (Al-Quran 3: 114)
Hendaklah kamu tolong menolong dalam kebenaran dan ketakwaan, janganlah kamu tolong menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan. Takut kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya. (Qur'an 5: 2)
Ia adalah haram bagi seorang Muslim untuk menerima jemputan pada masa itu, kerana ini adalah lebih buruk daripada mengucapkan tahniah kepada mereka kerana ia membayangkan mengambil bahagian dalam perayaan mereka.
Begitu juga, umat Islam dilarang untuk meniru kuffaar dengan mempunyai pihak pada masa itu, atau bertukar-tukar hadiah, atau memberikan gula-gula atau makanan, atau mengambil cuti kerja, dan sebagainya, kerana Rasulullah (ﷺ) bersabda: "Barangsiapa meniru suatu kaum adalah salah seorang daripada mereka." Syaikh al-Islaam Ibnu Taimiyyah berkata dalam bukunya Iqtidaa 'al-siraat al-Mustaqeem mukhaalifat Ashaab al-jaheem: "Meniru mereka dalam beberapa perayaan mereka membayangkan bahawa seseorang itu gembira dengan kepercayaan dan amalan mereka yang salah, dan memberikan mereka harapan bahawa mereka mungkin mempunyai peluang untuk memalukan dan menyesatkan orang yang lemah. "
Sesiapa yang melakukan apa-apa seperti ini adalah berdosa, sama ada ia mengerjakannya daripada kesopanan atau untuk menjadi mesra, atau kerana dia terlalu malu untuk menolak, atau untuk apa-apa sebab lain, kerana ini adalah munafik dalam Islam, dan kerana ia membuatkan kuffaar yang berasa bangga dengan agama mereka.
Allah adalah Satu yang kita meminta untuk membuat umat Islam berasa bangga dengan agama mereka, untuk membantu mereka berpegang teguh kepadanya, dan hendak menjadikan mereka menang atas musuh-musuh mereka, dan Dia lah Yang Maha Kuat dan Maha Berkuasa.
Majmoo'ah Fatawa wa Rasaa'il al-Syaikh Ibnu 'Utsaimin, 3/369)
Imam Ibn al-Qayyim (Allah memberi rahmat kepada jiwanya) berkata: ".. Sebaliknya itu (mengucapkan tahniah kepada yang kafir di Christmas) adalah dosa yang paling besar dengan Allah dan ia lebih dibenci daripada mengucapkan tahniah kepada seseorang untuk minum arak atau membunuh jiwa atau melakukan hubungan seks haram dan orang-orang seperti itu. "
● [أحكام أهل الذمة 1 \ 441]
Ibn al-Qayyim (semoga Allah merahmati beliau) berkata mengenai perayaan-perayaan yang Ahli Kitab:
Hanya kerana ia tidak dibenarkan bagi mereka untuk meraikan mereka secara terbuka, ia adalah TIDAK dibenarkan bagi umat Islam untuk membantu mereka dalam itu atau HADIR dengan mereka, sesuai dengan kesepakatan para ulama. Ini dinyatakan dengan jelas oleh para fuqaha 'yang mengikuti imam yang empat, dalam buku-buku mereka.
Kemudian beliau (semoga Allah merahmati beliau) memetik kata-kata para imam daripada mazhab dan para ulama yang terkemuka.
Ahkaam Ahl al-Dhimmah (3 / 1245-1250).
Umat ​​Islam, dengan rahmat Allah, telah diberikan cara hidup yang lengkap yang memperincikan apa yang adalah yang terbaik dan paling bermanfaat untuk seluruh umat manusia. Kami mempunyai al-Qur'an dan sunnah, dan berpaut kepada mereka adalah satu aspek iman, tanpa mengira ejekan umat Islam liberal dan bukan Islam yang boleh menghubungi kami 'radikal' dan 'fundamentalis'. Untuk menjadi asas adalah sebahagian daripada Islam sebagai'Ā'isha (raḍiy Allahu'anha) meriwayatkan bahawa Nabi (sall Allahu'alayhi wa sallam) berkata 'barangsiapa mengada-adakan perkara baru dalam urusan kita ini (Islam) yang bukan sebahagian daripadanya akan mempunyai tertolak. '
Krismas kekal sebagai amaran keras dan contoh kepada umat Islam apa yang boleh berlaku kepada Islam jika kita menerima inovasi ke dalam iman kita. Untuk berpegang teguh kepada Quran dan Sunnah seperti yang difahami oleh salaf adalah satu-satunya cara untuk kekal dalam parameter dikuduskan deen kami. Krismas adalah satu fenomena yang perlu encite kesedaran orang awam Islam untuk ingat tentang orang-orang yang daripadanya mereka menjadikan agama mereka dan pengetahuan agama. Kami berterima kasih kepada Allah untuk memelihara iman kita dan berdoa bahawa dia berikan kepada kita keupayaan untuk terus berada di jalan yang lurus.

No comments:

Post a Comment