Friday, August 19, 2016

wajib menyimpan janggut




Assalamualaikum.
wajib menyimpan janggut
=============
Di negara kita, terdapat salah faham tentang menyimpan janggut, dan jika ia-
Menjaga sunat dari; Oleh itu, melainkan ada yang baik dan tidak ada masalah jika berjanggut, sunat yang dilakukan dan apa yang tidak. "
Ketahuilah, ia adalah salah faham.
Allah SWT berfirman:
وما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا واتقوا الله إن الله شديد العقاب
Dan apa sahaja yang rasul memberi kamu, terimalah, dan apa sahaja yang dilarang kamu harus menjauhkan diri daripadanya, dan bertakwalah kepada Allah sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.
[Al-Hashr, 59/7]
Rasulullah ﷺ berkata,
أحفوا الشوارب وأعفوا اللحى
Tomara memotong misai dan membiarkan janggut tumbuh. [Sahih Muslim H / 488]
Ayat di atas al-Quran alam semesta yang hebat, "Amin Nabi ﷺ telah memberikan hukuman yang berat jika kita tidak menjaga ia berkata. Rasulullah ﷺ berkata, dan janggut yang panjang Nabi perintah Allah mesti dianggap wajib, maka janggut wajib.
.
Jadi, walaupun larangan Rasulullah ﷺ, yang sentiasa dari dicukur, ia adalah kira-kira, ia adalah kira-kira 4 jam sehari ... mereka mungkin tidak tahu bahawa anda terlibat dalam dosa penyair! Kerana anda, Rasulullah ﷺ berkata larangan tidak mengendahkan keputusan yang akan wujud di muka anda 4 jam.
-
Apa yang anda fikir orang tua itu tidak akan mati sebelum anda. Cuba fikirkan, jika anda meninggal dunia sekarang, atau meninggal dunia pada waktu pagi atau pada waktu petang ... kemudian meninggal dunia Parasu hari kiamat tanpa janggut, maka apa yang akan anda menjawab kepada Tuhan apabila dia akan mahu tahu,
Saya dicukur janggut Nabi tidak dibenarkan berbuat demikian, mengapa kamu mengharamkan apa
Tidakkah kamu dengar?
-
Oleh itu, sila pergi ke depan dan taubat hari ini; Sila bertaubat sekarang. Jika tidak, tunggu hari kiamat, Allah sangat keras siksa-Nya.

No comments:

Post a Comment