Thursday, December 1, 2016

Kepentingan mempelajari Deen ...




"Jika Allah mahu memihak kepada seseorang, Allah memberikan kepadanya kefahaman (pemahaman) agama ini."

[Sahih Bukhari jld.1 # 71, Tirmidzi dan Musnad Ahmad]

The Perumpamaan petunjuk dan ilmu pengetahuan yang Allah telah mengutus aku untuk menyampaikannya seperti hujan lebat jatuh ke bumi, ada juga yang adalah tanah yang subur, menyerap air hujan dan melahirkan tumbuh-tumbuhan dan rumput yang banyak. (Dan) bahagian lain ia adalah sukar dan memegang air hujan dan Allah memberi manfaat kepada rakyat dengan itu dan mereka menggunakan ia untuk minum, membuat haiwan mereka minum daripadanya dan untuk pengairan tanah untuk penanaman. (Dan) sebahagian daripadanya mandul yang, tidak dapat menahan air dan tidak pula menumbuhkan tumbuh-tumbuhan (ketika itu tanah yang tidak memberi manfaat). Yang pertama adalah contoh orang yang berjaya memahami agama Allah dan mendapat manfaat (dari pengetahuan) yang telah diturunkan oleh Allah melalui saya (Nabi) dan belajar dan kemudian mengajar orang lain. Contoh yang terakhir adalah bahawa seseorang yang tidak mengambil berat untuk itu dan tidak mengambil petunjuk Allah dinyatakan melalui saya (Dia adalah seperti tanah yang tandus.) "

[Sahih Al-Bukhari v.1 No.79. Diriwayatkan oleh Abu Musa]

"Hanya mereka yang mempunyai pengetahuan di kalangan hamba-hamba-Nya yang bertakwa."

[Surah Al-Fatir (35): 28]

"Tuntutlah ilmu, kerana mencari itu demi Allah adalah ibadah yang. Dan mengetahui ia membuatkan anda lebih takut akan Allah; dan mencarinya adalah jihad, mengajarkannya kepada orang-orang yang tidak mengetahui adalah sedekah, mengkaji dan belajar lebih adalah seperti tasbeeh. Melalui pengetahuan Allah akan diketahui dan sujud menyembah. Dengan pengetahuan Allah akan mengangkat orang lain dan menjadikan mereka pemimpin dan imam-imam, yang akan dalam panduan giliran orang lain. "

[Fatawa Ibn Taymiyya Vol.10, p.39]

"Sesiapa yang memeras atas jalan untuk mencari ilmu Islam, Allah akan memudahkan jalan ke surga. Para malaikat akan menurunkan sayap mereka, gembira dengan pencari ilmu ini, dan semua orang yang ada di langit dan di bumi akan memohonkan ampunan bagi orang yang berilmu, bahkan ikan di perairan paling dalam akan meminta pengampunan-Nya "

[Abu Dawud, Ibn Majah, Tirmidzi # 2835-sahih hadith]

"Dia yang kematian menimpanya ketika dia terlibat dalam memperoleh pengetahuan dengan tujuan untuk menghidupkan semula Islam dengan bantuan itu, akan ada satu darjah antara beliau dan para Nabi di dalam syurga."

[Al-Tirmidzi hadis no. 249. Diriwayatkan oleh Al-Hasan al-Basri]

No comments:

Post a Comment