Monday, February 20, 2017

Kepentingan Tauhid dan Jahat Keputusan di Mengabaikan ia



Image may contain: text

Kepentingan Tauhid dan Jahat Keputusan di Mengabaikan ia
Syaikh Shalih bin 'Abdillah Al-Fawzaan
Dari bukunya Duroos min Al-Quran Al-Kareem (p.5-11)
[Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, boleh solat dan Salaam-Nya atas Rasul terakhir-Nya, untuk meneruskan ...]
Seseorang boleh berkata, dan ia sebenarnya yang telah berkata, "Apakah dengan anda bahawa anda sentiasa memberi tumpuan kepada tauhid dan anda bercakap banyak mengenai ia ?! Dan anda tidak mengambil kira keadaan umat Islam di hari dan masa kita , mereka yang dibunuh dan menyebabkan melarikan diri di seluruh bumi, mereka ditindas oleh empayar kekufuran di setiap tempat ?! "
Oleh itu, kita katakan, dan dengan Allah terletak kejayaan:
Tauhid adalah asas di mana agama tegak ini telah dibina, supaya memberi tumpuan kepada ia bermakna untuk memberi tumpuan kepada teras yang sendiri. Sebab jika kita adalah untuk mencerminkan atas Noble Al-Quran kita akan dapati bahawa ia menjelaskan tentang isu-isu tauhid secara berulang-ulang, sehinggakan tidak terdapat satu surah pun dalam Al-Quran yang tidak menyebut tauhid, menjelaskan dan melarang apa yang menentangnya. Ia adalah Al-Imam Ibn Al-Qayyim yang menunjukkan bahawa seluruh Al-Quran ialah tentang tauhid, kerana ia hanya terdiri daripada yang berikut:
* Maklumat mengenai Allah dan Nama dan Sifat-sifat-Nya - Ini adalah tauhid yang kita mempunyai pengetahuan, yang dipanggil tauhid ar-ruboobiyyah.
* Arahan untuk menyembah Allah semata dengan tiada sekutu dan larangan menyembah yang lain dari Allah - Ini adalah tauhid yang kita mesti dimasukkan ke dalam tindakan, yang dipanggil tauhid al-uloohiyyah.
* Arahan untuk taat kepada Allah dan Rasul-Nya (Shallallahu 'alayhe wa sallam) dan larangan mengingkari Allah dan Rasul-Nya (Shallallahu' alayhe wa sallam) - Ini adalah cara yang bertauhid adalah direalisasikan dan disiapkan.
* Maklumat mengenai apa yang Allah telah menyediakan bagi orang-orang tauhid, keseronokan, kejayaan, keselamatan, dan kejayaan dalam hidup ini dan alam kemudian, dan hukuman yang di kedai untuk rakyat syirik dalam kehidupan ini, dan penyeksaan yang kekal yang telah sedia untuk mereka apabila pintu masuk satu jalan mereka ke dalam api neraka - yang pertama adalah untuk mereka yang merealisasikan tauhid, kedua adalah bagi orang-orang yang tidak. [1]
Oleh itu keseluruhan Al-Quran berpusat di sekitar tauhid. Jika anda untuk berfikir tentang soorahs diturunkan di Makkah, anda akan mendapati bahawa kebanyakan daripada mereka memberi tumpuan sepenuhnya kepada tauhid. Oleh sebab itulah, Rasulullah (Shallallahu 'alayhe wa sallam) tinggal di Makkah selama 13 tahun menyeru kepada tauhid dan amaran terhadap perbuatan syirik. Sebahagian besar daripada kewajipan agama seperti zakat, puasa, haji, urusan transaksi perniagaan yang halal dan haram, dan lain-lain tidak diturunkan sehingga selepas hijrah ke Al-Madinah. Undang-undang doa adalah pengecualian kepada ini, kerana ia dibuat kewajipan manakala Nabi (Shallallahu 'alayhe wa sallam) masih di Makkah pada Malam Al-Mi'raj, apabila beliau (Shallallahu' alayhe wa sallam) telah diambil pada waktu malam (ke Yerusalem) [2], tetapi itu hanya masa yang singkat sebelum Hijrah.
Jadi majoriti soorahs diturunkan sebelum Nabi (Shallallahu 'alayhe wa sallam) yang dibuat hijrah telah memberi tumpuan sepenuhnya kepada tauhid, sekali gus menunjukkan bagaimana benar-benar penting subjek itu. Tambahan pula, kewajipan agama tidak diturunkan sehingga tauhid telah dibentangkan dan diwujudkan dalam jiwa rakyat, dan 'akar aqidah telah mengambil yang sewajarnya. Sesungguhnya tindakan tidak mungkin betul kecuali dengan tauhid, bahkan tidak dapat yang lain dari tauhid sebagai asas mereka.
Al-Quran telah digambarkan bahawa Rasul ( 'alayhim As-Salaatu was-Salaam) semuanya bermula misi mereka dengan menjemput rakyat kepada tauhid sebelum apa-apa lagi, seperti firman Allah [3]:
(Lalu Kami mengutus seorang rasul kepada setiap umat (untuk menyerukan): "Janganlah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut ')
Allah Subhanahu wa Ta'ala juga [4] berkata:
(Dan Kami tidak mengutus seseorang rasul sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan kepadanya bahawa 'Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Aku, maka sembahlah Aku!')
Dan tiap-tiap Nabi pernah berkata kepada [5] kaumnya:
(Hai kaumku - Sembahlah Allah kerana anda tidak ada Tuhan lain yang berhak disembah!)
Jadi ini adalah urusan para utusan - mereka bermula dengan tauhid.
Begitu juga pemanggil dan kebangkitan semula yang mengikuti Rasul-rasul digunakan untuk memulakan dengan memberi tumpuan kepada tauhid. Ini kerana setiap dakwah tunggal yang tidak dibina di atas tauhid adalah panggilan sia-sia yang tidak memenuhi tujuannya, dan tidak ada keputusan yang positif kepadanya. Setiap dakwah yang tidak memberi tumpuan kepada tauhid adalah panggilan yang hilang, berhubung keputusan penghujungnya. Ini adalah sesuatu yang terkenal dan dilihat di seluruh.
Sebaliknya, setiap dakwah berpusat di sekitar tauhid adalah panggilan benar-benar berjaya, dengan izin Allah, satu panggilan yang memberi manfaat kepada masyarakat dan menanggung banyak buah-buahan. Sejarah menjadi saksi kepada ini.
Oleh itu, kita tidak mengabaikan isu-isu umat Islam, sebaliknya kita amat mengambil berat tentang mereka. Kami membantu mereka dan cuba untuk menghalang setiap bahaya daripada sampai mereka menggunakan semua sumber kami. Ia bukan sesuatu yang ringan kepada kita bahawa umat Islam dibunuh dan dibuang, tetapi ia tidak adalah kebimbangan benar untuk keadaan

No comments:

Post a Comment