Monday, December 28, 2015

S: Agama Dai dan tiada agama untuk menerima emosi yang menjurus untuk menunjukkan ketegasan dan keterlaluan. Apa guna agama?



____
Yang keterlaluan dalam agama adalah tidak sah. Semangat untuk menjadi yang terbaik, tetapi undang-undang harus mempunyai tampuk. Jika tidak kelajuan ribut boleh mengalahkan keganasan dan sempit. Itulah sebabnya Allah telah melarang keterlaluan dalam agama.
_________
"Wahai granthadharigana! Anda tidak melampaui batas dalam perkara agama kamu dan janganlah kamu berkata dusta daripada kebenaran tentang Allah. "(Surah Nisah 171)
_________
"Katakanlah, 'Wahai granthadharigana Ilahi! Anda tidak melebihi had agama kamu, dan bahawa orang telah sesat sebelum ini dan telah menyesatkan banyak dan telah menyimpang dari jalan yang benar, tidak mengikuti hawa nafsu dan kehendak mereka. "(Surah 77, ayat maidahah)
_________
Beliau adalah sama dengan agama dunia telah datang untuk melebihi had. Rasulullah (saw) Nya berkata kepada-bandaganake dan percaya,
_________
"Jadi mereka dilantik, dan orang-orang yang begitu kuat (iman dan taat) adalah dengan anda bertaubat dan tidak melampaui batas. Sesungguhnya ia adalah aktiviti dengan betul. (Surah Hud, ayat 112)
_________
Rasulullah (saw) berkata, "Anda menjauhkan diri dari agama mengalahkan dlm membida. Orang sebelum kamu hancur kerana keterlaluan dalam agama .. "(ahamadah 1854, No. 3029 Ibn Majah, Hakim dan lain-lain)
_________
Rasulullah (saw) berkata daiderake agama, "lebih mudah, tidak sukar untuk dilakukan. Dan berikanlah berita gembira, jangan bosan. Marilah kita menerima satu menghadapi satu lagi, tidak berbeza "(Bukhari 3038, Muslim: No. 4526).
_________
"Sesungguhnya agama adalah mudah. Orang yang adalah sukar untuk membuat agama yang tidak perlu, agama kehendak-Nya untuk menang. (Iaitu, orang akan meninggalkan rejim dikalahkan.) Jadi jika anda berada di jalan yang betul (ibadah) kepada satu cara yang sederhana. Anda mengambil berita baik. Jadilah petang dan solat subuh pada waktu malam boleh membantu anda melalui. "(Bukhari)

No comments:

Post a Comment