Van de aqidah van een moslim is dat hij gelooft, in overeenstemming met de geopenbaarde teksten, dat de khilaafah dertig jaar heeft geduurd, dat deze khilaafah op weg was naar profeetschap, dat Allah hem had opgevoed en vervangen door koningschap, en dat aan de nadering van het uur zal Allah de khilaafah opnieuw neerleggen op de profetische methodologie. En dit bevat blijde tijdingen voor de moslim die bezorgdheid toont voor zijn aqidah en ernaar streeft zijn geloof te zuiveren, en terug te keren naar datgene waar de metgezellen zich in de tijd van het profeetschap en de rechtgeleide khilaafah bevonden.
De hadeeth verteld door Safeenah (radiallaahu anhu), dat de profeet (sallAllahu 'alayhi wasallam) zei:
خلافة النبوة ثلاثون سنة ثم يؤتي الله الملك من يشاء
De profetische khilaafah zal dertig jaar duren. Dan zal Allah de heerschappij geven aan wie Hij wil.
Gerapporteerd door Abu Dawud en al-Haakim. Saheeh al-Jaami 'as-Sagheer (no. 3257) verklaarde Saheeh door Imaam al-Albaani (rahimahullaah).
En in de Sunan van Abu Dawud vindt na deze hadieth plaats, wat wordt gezegd door Sa'eed bin Jamhaan, die overleverde van Safeenah:
قال سفينة: امسك, خلافة أبي بكر رضي الله عنه سنتين, وعمر رضي الله عنه عشرا, وعثمان رضي الله عنه اثنتي عشر, وعلي ستا
Safeenah zei (tegen mij): Wacht even (bedoel, luister), de khilaafah van Abu Bakr (radiallaahu anhu) was twee jaar en [dat van] Umar (radiallaahu anhu) was tien jaar, en [die van] Uthmaan (radiallaahu) anhu) twaalf jaar, en [dat van] Alee (radiallaahu anhu) zes jaar.
Abu Dawud, Kitaab us-Sunnah, hoofdstuk over de Khulafaa, (nr. 4647).
Ook gemeld door Safeenah, het gezegde van de profeet (sallAllahu 'alayhi wasallam):
الخلافة بعدي في أمتي ثلاثون سنة ثم ملك بعد ذلك
De khilaafah na mij in mijn Ummah zal dertig jaar duren. Dan zal er daarna het koningschap zijn.
Gerapporteerd in de Musnad Imaam Ahmad, door at-Tirmidhi, Musnad Abi Ya'laa en Ibn Hibbaan. Saheeh al-Jaami 'as-Sagheer (nr. 3341) verklaarde Saheeh door Imaam al-Albaani (rahimahullaah).
Van Hoedhayfah zei de Profeet (sallAllahu 'alayhi wasallam):
تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون, ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها, ثم تكون خلافة على منهاج النبوة, فتكون ما شاء الله أن تكون, ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها, ثم تكون ملكا عاضا, فيكون ما شاء الله أن تكون , ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها, ثم يكون ملكا جبريا, فتكون ما شاء الله أن تكون, ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها, ثم تكون خلافة على منهاج النبوة, ثم سكت
Het Profeetschap zal onder jullie blijven zolang als Allah het wil. Dan zal Allah het verhogen als Hij het wil verhogen. Dan zal er de khilaafah zijn op de profetische methodologie. En het zal duren zolang Allaah wil dat het duurt. Dan zal Allah het verhogen als Hij het wil verhogen. Dan zal er bijtend koningschap zijn, en het zal zo lang blijven als Allaah wil dat het blijft. Dan zal Allah het verhogen als Hij het wil verhogen. Dan zal er tiranniek (krachtig) koningschap zijn en het zal zo lang blijven als Allah wil dat het blijft. Dan zal Hij het verhogen wanneer Hij het wil verhogen. Dan zal er een khilaafah zijn op de profetische methodologie.
Toen was hij (de profeet) stil.
Gerapporteerd door Ahmad en Abu Dawud. Silsilah as-Saheehah van Imaam al-Albani (1/34 nr. 5) en het is Saheeh. En Shaykh al-Albaani (rahimahullaah) becommentarieerde deze hadith:
ومن البعيد عندي حمل الحديث على عمر بن العزيز; لأن خلافته كانت قريبة العهد بالخلافة الراشدة, ولم يكن بعد ملكان: ملك عاض وملك جبرية والله أعلم
En het is naar mijn mening op afstand om deze hadeeth toe te passen op (de khilaafah) van Umar bin Abdil-Azeez, omdat zijn khilaafah dicht bij de rechtgeleide Khilaafah was, en de twee soorten koningschap, het bijtende koningschap en gedwongen, tiranniek koningschap had niet plaatsgevonden na (de rechtgeleide khilaafah).
En Abu Umaamah vertelt dat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wasallam) zei:
لتنقضن عرى الإسلام عروة عروة فكلما انتقضت عروة تشبث الناس بالتي تليها فأولهن نقضا الحكم و آخرهن الصلاة
De handvatten van de Islaam zullen een voor een worden vernietigd, en elke keer dat een houvast wordt vernietigd, zullen de mensen vasthouden aan degene die erop volgt. De eerste van hen die nietig verklaard worden is de regel (al-hukm), en de laatste is het gebed (as-salaat).
Gerapporteerd door Ahmad in zijn Musnad, Ibn Hibbaan en al-Haakim. Saheeh al-Jaami 'as-Sagheer (no. 5057) van Shaykh al-Albaanee die het Saheeh noemde.
En Shaykh Abdul-Azeez bin Baz (rahimahullaah) becommentarieerde, over de vorige hadith (zoals voorkomt in Majmoo 'ul-Fataawa wa Maqaalaat al-Mutanawwi'ah):
ومعنى قوله في الحديث: "وأولها نقضا الحكم" معناه ظاهر وهو: عدم الحكم بشرع الله وهذا هو الواقع اليوم في غالب الدول المنتسبة للإسلام. ومعلوم أن الواجب على الجميع هو الحكم بشريعة الله في كل شيء والحذر من الحكم بالقوانين والأعراف المخالفة للشرع المطهر
En de betekenis van zijn uitspraak in de hadeeth: "De eerste van hen om te worden gedrenkt is de regel (al-hukm)", de betekenis ervan is duidelijk, en het is de afwezigheid van regeren
No comments:
Post a Comment