Från en muslims aqidah är det han tror, enligt de uppenbarade texterna, att khilaafahen varade i trettio år, att denna khilaafah var på väg till Profetet, att Allah uppväckte det och ersatte det med kungskapet, och att det tidigare till timmes tillvägagångssätt kommer Allaah att sända ner khilaafahen på den profetiska metoden en gång till. Och detta innehåller glatt budskap för muslimen som visar oro för hans aqidah och strävar efter att rensa sin tro, återvända till det som följeslagarna var på vid profetens tid och den riktigt guidade khilaafah.
Hadeeth berättades av Safeenah (radiallaahu anhu), att profeten (sallallaahu alayhi wasallam) sa:
خلافة النبوة ثلاثون سنة ثم يؤتي الله الملك من يشاء
Den profetiska khilaafahen kommer att ligga i trettio år. Då kommer Allah att ge dom till vem han vill.
Rapporterad av Abu Dawud och al-Haakim. Sahee al-Jaami 'as-Sagheer (nr 3257) förklarade Sahee av Imaam al-Albaani (rahimahullaah).
Och i Sunans Abu Dawud inträffar efter detta hadeeth, vad sägs av Sa'eed bin Jamhaan, som berättade från Safeenah:
قال سفينة: امسك, خلافة بير رضي الله عنه سنتين, وعمر رضي الله عنه عشرا, وعثمان رضي الله عنه اثنتي عشر, وعلي ستا
Safeenah sade (till mig): Håll på (menande, lyssna), Abu Bakrs khilaafah (radiallaahu anhu) var två år, och [den av] Umar (radiallaahu anhu) var tio år och [den av] Uthmaan (radiallaahu anhu) tolv år, och [den av] Alee (radiallaahu anhu) sex år.
Abu Dawud, Kitaab oss-Sunnah, Kapitel om Khulafaa, (nr 4647).
Också rapporterad av Safeenah, profetens ordstäv (sallallaahu alayhi wasallam):
الخلافة بعدي ممتي ثلاثون سنة ثم ملك بعد ذلك
Khilaafah efter mig i min Ummah kommer att vara i trettio år. Då kommer det att bli kungskap efter det.
Rapporteras i Musnad Imaam Ahmad, genom at-Tirmidhi, Musnad Abi Ya'laa och Ibn Hibbaan. Sahee al-Jaami 'as-Sagheer (nr 3341) förklarade Sahee av Imaam al-Albaani (rahimahullaah).
Från Hudhayfah att profeten (sallallaahu alayhi wasallam) sa:
تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون, ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها, ثم تكون خلافة على منهاج النبوة, فتكون ما شاء الله أن تكون, ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها, ثم تكون ملكا عاضا, فيكون ما شاء الله أن تكون , ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها, ثم يكون ملكا جبريا, فتكون ما شاء الله أن تكون, ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها, ثم تكون خلافة على منهاج النبوة, ثم سكت
Profetet kommer att förbli bland er så länge som Allah vill det vara. Då kommer Allah att höja den när han vill höja den. Då kommer det att finnas khilaafahen på den profetiska metoden. Och det kommer att vara så länge som Allah vill att det ska vara. Då kommer Allah att höja den när han vill höja den. Då kommer det att vara bitande kungskap, och det kommer att förbli så länge som Allah vill att det ska förbli. Då kommer Allah att höja den när han vill höja den. Då kommer det att finnas tyranniskt (kraftfullt) kungskap och det kommer att förbli så länge som Allah vill att det ska förbli. Då kommer han att höja den när han vill höja den. Då kommer det att finnas en khilaafah på den profetiska metoden.
Då var han (profeten) tyst.
Rapporteras av Ahmad och Abu Dawud. Silsilah som-Saheehah av Imaam al-Albani (1/34 nr 5) och det är Sahee. Och Shaykh al-Albaani (rahimahullaah) kommenterade detta hadeeth säger:
Detta hotell är ett hotell i stilkategorin Budget. Du hittar flera faciliteter såsom: Restaurang, Room service, Bar, Dygnet-runt-reception, Dagstidningar, Rökfria rum, Konferensrum, Tvättmaskin, Gratis parkering, Helt rök
Och det är avlägset, enligt min mening, att tillämpa detta hadeith till (khilaafah) av Umar bin Abdil-Azeez, för att hans khilaafah var nära den högerledda khilaafahen, och de två typerna av kungskapet, det bitande kungandet och tvingade, tyranniska kungariket hade inte inträffat efter (den riktigt guidade khilaafah).
Och Abu Umaamah berättar att profeten (sallallaahu alayhi wasallam) sa:
لتنقضن عرى الإسلام عروة عروة عروة فكلما انتقضت عروة تشبث الناس بالتي تليها فاولهن إلى الحكم و آخرهن الصلاة
Islaams handslag kommer att annulleras, en efter en, och varje gång ett handhåll annulleras kommer folket att hålla fast vid den som följer den. Den första av dem som annulleras är regeln (al-hukm), och den sista av dem är bönen (as-salaat).
Rapporteras av Ahmad i hans Musnad, Ibn Hibbaan och Al-Haakim. Sahee al-Jaami 'as-Sagheer (nr 5057) av Shaykh al-Albaanee som förklarade det Saheeh.
Och Shaykh Abdul-Azeez bin Baz (rahimahullaah) kommenterade, på föregående hadeeth (som förekommer i Majmoo 'ul-Fataawa wa Maqaalaat al-Mutanawwi'ah):
ومعنى قوله في الحديث: "وأولها نقضا الحكم" Uppdaterad: عدم الحكم بشرع الله وهذا هو الواقع اليوم في غالب الدول المنتسبة للإسلام. Kunder som ser på detta hotell har även tittat på de här hotellen i närheten av USA: s närmaste flygplats.
Och innebörden av hans ordstäv i den hadeeth: "Den första av dem som är anulled är regeln (al-hukm)", dess mening är uppenbar, och det är frånvaron av härskning
No comments:
Post a Comment