Saturday, April 7, 2018

Pembuka Mata kepada Mereka "Bekerja untuk Penubuhan Khilafah"



Image may contain: text

Khilaafah Bertahan selama 30 Tahun Lalu Ada Yang Berdaulat Yang Allah Memberi Kepada Kepada Dia Yang Dia Hendak

Dari aqidah seorang muslim adalah bahawa dia percaya, sesuai dengan teks-teks yang diturunkan, bahawa khilaafah berlangsung selama tiga puluh tahun, bahawa khilaafah ini berada di jalan kenabian, bahawa Allah telah membangkitkannya, dan menggantikannya dengan kerajaan, dan sebelum itu hingga ke arah jam, Allaah akan menghantar khilaafah ke atas metodologi Nabi sekali lagi. Dan ini mengandungi berita gembira bagi orang Islam yang memperlihatkan keprihatinan terhadap aqidahnya dan berusaha untuk membersihkan kepercayaannya, kembali kepada apa yang telah dikerjakan oleh para sahabat pada masa kenabian dan khilaafah yang berpandukan yang betul.

Hadits yang diriwayatkan oleh Safeenah (radiallaahu anhu), bahawa Nabi (sallallaahu alayhi wasallam) berkata:

خلافة النبوة ثلاثون سنة ثم يؤتي الله الملك من يشاء

Khilafah Nabi akan berlangsung selama tiga puluh tahun. Maka Allah akan memberikan kekuasaan kepada sesiapa yang Dia kehendaki.

Dilaporkan oleh Abu Dawud dan al-Haakim. Saheeh al-Jaami 'as-Sagheer (no 3257) mengisytiharkan Saheeh oleh Imaam al-Albaani (rahimahullaah).

Dan di Sunan Abu Dawud, terjadi setelah hadits ini, apa yang dikatakan oleh Sa'eed bin Jamhaan, yang meriwayatkan dari Safeenah:

قال سفينة: امسك, خلافة أبي بكر رضي الله عنه سنتين, وعمر رضي الله عنه عشرا, وعثمان رضي الله عنه اثنتي عشر, وعلي ستا

Safeenah berkata: Bertahan (makna, dengar), khilaafah Abu Bakr (radiallaahu anhu) adalah dua tahun, dan [Umar] adalah sepuluh tahun, dan [dari] Uthmaan (radiallaahu anhu) dua belas tahun, dan [dari] Alee (radiallaahu anhu) enam tahun.

Abu Dawud, Kitaab us-Sunnah, Bab pada Khulafaa, (no 4647).

Juga dilaporkan oleh Safeenah, kata-kata Nabi (sallallaahu alayhi wasallam):

الخلافة بعدي في أمتي ثلاثون سنة ثم ملك بعد ذلك

Khilaafah selepas saya di Ummah saya akan bertahan selama tiga puluh tahun. Kemudian akan ada pemerintahan selepas itu.

Dilaporkan dalam Musnad Imaam Ahmad, oleh at-Tirmidhi, Musnad Abi Ya'laa, dan Ibn Hibbaan. Saheeh al-Jaami 'as-Sagheer (nombor 3341) mengisytiharkan Saheeh oleh Imaam al-Albaani (rahimahullaah).

Dari Hudhayfah bahawa Nabi (sallallaahu alayhi wasallam) berkata:

تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون, ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها, ثم تكون خلافة على منهاج النبوة, فتكون ما شاء الله أن تكون, ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها, ثم تكون ملكا عاضا, فيكون ما شاء الله أن تكون , ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها, ثم يكون ملكا جبريا, فتكون ما شاء الله أن تكون, ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها, ثم تكون خلافة على منهاج النبوة, ثم سكت

Nabi akan kekal di kalangan kamu selagi Allah menghendaki. Kemudian Allah akan membangkitkannya apabila Dia mahu membangkitkannya. Maka akan ada khilaafah atas metodologi Nabi. Dan ia akan bertahan selagi Allah SWT akan bertahan. Kemudian Allah akan membangkitkannya apabila Dia mahu membangkitkannya. Maka akan ada raja yang menggigit, dan ia akan kekal selagi Allah SWT akan tetap tinggal. Kemudian Allah akan membangkitkannya apabila Dia mahu membangkitkannya. Maka akan ada kerajaan yang kejam (berkuasa) dan ia akan kekal selagi Allah menghendaki agar kekal. Kemudian Dia akan membangkitkannya apabila Dia mahu membangkitkannya. Kemudian akan ada khilaafah atas metodologi Nabi.

Kemudian dia (Nabi) berdiam diri.

Dilaporkan oleh Ahmad dan Abu Dawud. Silsilah as-Saheehah dari Imaam al-Albani (1/34 no 5) dan ia adalah Saheeh. Dan Syaikh al-Albaani (rahimahullaah) berkomentar pada hadits ini yang berkata:

ومن البعيد عندي حمل الحديث على عمر بن العزيز; لأن خلافته كانت قريبة العهد بالخلافة الراشدة, ولم يكن بعد ملكان: ملك عاض وملك جبرية والله أعلم

Dan jauh sekali, dalam pandangan saya, untuk menerapkan hadith ini kepada (khilaafah) Umar bin Abdil-Azeez, kerana khilaafahnya dekat dengan khilaafah yang dipandu dengan benar, dan kedua-dua jenis kerajaan, raja yang menggigit dan dipaksa, kerajaan kejam tidak berlaku selepas (khilaafah yang berpandukan yang betul).

Dan Abu Umaamah menceritakan bahawa Nabi (sallallaahu alayhi wasallam) berkata:

لتنقضن عرى الإسلام عروة عروة فكلما انتقضت عروة تشبث الناس بالتي تليها فأولهن نقضا الحكم و آخرهن الصلاة

Handholds Islaam akan dibatalkan, satu demi satu, dan setiap kali suatu handhold dibatalkan maka orang akan berpegang teguh pada yang mengikutinya. Yang pertama mereka dibatalkan adalah peraturan (al-hukm), dan yang terakhir adalah doa (as-salaat).

Dilaporkan oleh Ahmad dalam Musnad, Ibn Hibbaan dan al-Haakim. Saheeh al-Jaami 'as-Sagheer (no.557) dari Syaikh al-Albaanee yang mengisytiharkannya Saheeh.

Dan Shaykh Abdul-Azeez bin Baz (rahimahullaah) berkomentar, atas hadits yang terdahulu (seperti yang berlaku di Majmoo 'ul-Fataawa wa Maqaalaat al-Mutanawwi'ah):

ومعنى قوله في الحديث: "وأولها نقضا الحكم" معناه ظاهر وهو: عدم الحكم بشرع الله وهذا هو الواقع اليوم في غالب الدول المنتسبة للإسلام. ومعلوم أن الواجب على الجميع هو الحكم بشريعة الله في كل شيء والحذر من الحكم بالقوانين والأعراف المخالفة للشرع المطهر

Dan makna ucapannya di dalam hadith: "Yang pertama dari mereka yang dikutuk adalah peraturan (al-hukm)", maknanya jelas, dan ketiadaan rul

No comments:

Post a Comment